Goed wonen

Waar helpt de sociale dienst, de hulp van een toezichter, hoe omgaan met de buren en het melden van sluikstort. 

 

De sociale dienst helpt 

Je hebt vragen over je situatie of over je buurt of omgeving. De sociale dienst helpt je verder of brengt je in contact met de juiste dienst of organisatie. Enkele voorbeelden van mogelijke vragen: 

  • Je wil graag iets organiseren in de buurt 
  • Je wil verhuizen naar een grotere of kleinere woning 
  • Je wil de woning aanpassen aan de handicap van jezelf of een gezinslid 
  • Er zijn problemen in de buurt 

Onze sociale dienst helpt je verder. Maak vooraf een afspraak.

Toezichters, een hele hulp 

Een toezichter is een brug tussen de bewoners en de GMH, een soort meldpunt.  De toezichter helpt op vrijwillige basis. 
  
Wat doet een toezichter? Een toezichter: 

  • verwelkomt nieuwe huurders 
  • is het eerste aanspreekpunt voor bewoners 
  • waakt over het onderhoud van de gemeenschappelijke plaatsen, trappen, traphallen of groenzone 
  • meldt eventuele defecten in gemeenschappelijke delen 

Wil je weten wie de toezichter is in jouw gebouw? Neem contact op. 
Heb je interesse om zelf toezichter te worden?  Laat het ons weten. 

Oh ja, de buren 

Je buren kies je niet zelf. Ze komen gewoon naast je, boven of onder je wonen. Of ze woonden er al toen jij de sleutel kreeg. Als buren woon je vaak dicht op elkaar en heb je dagelijks met elkaar te maken. Dat kan leiden tot irritaties tussen jou en je buren. Want jullie houden waarschijnlijk van andere muziek, gaan op andere tijdstippen slapen en werken, hebben misschien kinderen die vroeg naar bed gaan, enzovoort. 
 
Een probleem met je buren? Volg deze stappen:  
 
1e stap - Onderneem zelf eerst actie 
Een goed contact is van groot belang voor een gelukkig leven met je buren. Gaat er iets mis, onderneem zelf eerst actie. Vraag je af: is mijn klacht redelijk? Heb ik er al over gesproken met de overlast-veroorzaker? Wacht niet te lang!  
 
2e stap - Neem contact op met de wijkagent 
Als praten echt niet helpt, neem dan contact op met de wijkagent.  
Ken je de verantwoordelijke buurtinspecteur in je wijk? Deze gegevens staan op website van de politie. 
Klik hier voor de inwoners van Beveren, klik hier voor de inwoners van Kruibeke en Temse. 
 
3e stap - Vraag een verzoeningspoging aan op het vredegerecht 
Wanneer je geprobeerd hebt een geschil uit te praten, maar dat heeft niks opgebracht, dan kan je een verzoening aanvragen op het vredegerecht.  Een verzoeningszitting vindt plaats achter gesloten deuren en is vaak de interessante oplossing voor iedereen. De rechter zal beide partijen met elkaar proberen verzoenen, maar legt geen oplossing op. De zitting is gratis, verloopt zonder formaliteiten en bespaart je een dure en tijdrovende procedure. Wanneer de partijen een akkoord bereiken, heeft dat de kracht van een vonnis. Huurders van Beveren en Kruibeke richten zich naar het vredegerecht van Beveren, huurders van Steendorp naar het vredegerecht van Hamme, huurders van Belsele naar het vredegerecht van Sint-Niklaas.

Meld sluikstort!  

Je laat geen huisvuil en ander afval achter in de gemeenschappelijke delen van het gebouw (liften, gangen, noodtrappen …) of rond het gebouw.  
Sluikstort is storend, het trekt ongedierte aan en verloedert de buurt. Het kan ook gevaarlijk zijn. Sluikstort op de trappen belemmert de doorgang voor je buren bij brand. Daarnaast is sluikstort ook brandbaar.  

Merk je sluikstort op in jouw gebouw? Laat het ons weten!  

Sluikstort buiten het gebouw? Neem contact op met de dienst Milieubescherming van jouw gemeente.

Gemeente Beveren
Telefoon 03 750 14 80
e-mail milieudienst@beveren.be 
via het algemeen meldpunt van de Gemeente Beveren 

Gemeente Kruibeke
Telefoon 03 740 36 90
e-mail milieu@kruibeke.be 
via  het algemeen meldpunt op de website van de Gemeente Kruibeke 

Gemeente Temse
Telefoon 03 710 12 31
e-mail milieu@temse.be  

Stad Sint-Niklaas
Telefoon 03 778 30 00
e-mail klantendienst@sint-niklaas.be
via het algemeen meldpunt op de website van de stad Sint-Niklaas