Een defect melden

Is er iets defect? Moet er iets nagekeken worden?

Laat het ons weten via het meldingsformulier op deze pagina.

Wie herstelt: huurder of verhuurder? 

Defecten te wijten aan een constructiefout, overmacht of ouderdom worden door de huisvestingsmaatschappij hersteld.

Minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning, zijn jouw verantwoordelijkheid en bijgevolg voor jouw rekening.  
Klik op deze lijst om de meest voorkomende herstellingen ten laste van de huurder te zien. 
 
Ook de Vlaamse Regering heeft een lijst van kleine herstellingen en onderhoudswerken opgesteld. Je kan deze lijst nakijken in het Vlaams woninghuurdecreet.  

Voor defecten aan de centrale verwarming of kachel is een andere regeling. De regeling vind je verder op deze webpagina. 
 
Twijfel je over wie de werken moet uitvoeren, neem dan contact op met ons kantoor.  

Meld defecten tijdig aan de huisvestingsmaatschappij want eventuele vervolgschade wordt aangerekend.  

Centrale verwarming en kachels 

De GMH heeft voor jouw centrale verwarming een onderhoudscontract afgesloten met een aannemer. Dit onderhoudscontract omvat onderhoud en pechverhelping.  

Heb je een probleem met je verwarmingsketel, neem dan rechtstreeks contact op met deze aannemer. Welke aannemer instaat voor jouw ketel vind je terug op de sticker op je ketel. Je hoeft de huisvestingsmaatschappij niet te verwittigen. 

Je verwarmingsinstallatie wordt om de 2 jaar onderhouden en gecontroleerd volgens de wettelijke bepalingen. De kosten hiervan worden doorgerekend in de maandelijkse huurlasten. 

Radiatoren, leidingen en de thermostaat vallen niet onder dit onderhoudscontract. Je dient dus zelf de radiotoren te ontluchten, de batterijen in je thermostaat te vervangen en de druk op je verwarmingsinstallatie te controleren (1,5 bar). 

Heb je een ander verwarmingssysteem (bv. een gaskachel) in jouw woning, dan ben jij  verantwoordelijk voor het onderhoud van dit verwarmingssysteem, tenzij dit toestel eigendom is van de huisvestingsmaatschappij. In dat geval gebeurt het onderhoud door een externe erkende firma. De kosten hiervan worden doorgerekend in de maandelijkse huurlasten. 

 

Rookmelders 

Goed werkende rookmelders in je woning zijn zeer belangrijk. We geven je enkele tips:

  • Test regelmatig de werking door op de testknop te drukken
  • Hou de rookmelder en stofvrij (regelmatig stofzuigen)
  • Schilder de melders nooit mee
  • Is je rookmelder kapot of heeft de batterij het begeven? De batterij is niet vervangbaar. Neem contact op met de GMH. Je kan de kapotte rookmelder inruilen voor een nieuw exemplaar.
CO-melders 

Heb je een gaskachel in je woning? Een goed werkende CO-melder is erg belangrijk!

  • Test regelmatig de werking door op de testknop te drukken
  • Hou de CO-melder stofvrij (regelmatig stofzuigen)
  • Schilder de melder nooit mee
  • Is je CO-melder kapot of heeft de batterij het begeven? De batterij is niet vervangbaar. Neem contact op met de GMH. Je kan de kapotte melder inruilen voor een nieuw exemplaar
Hoe meld ik een defect?

Vóór je een defect meldt, kijk je eerst na of de herstelling door de huurder of de verhuurder dient te gebeuren. 

Neem rechtstreeks contact op met één van onze medewerkers. Hier vind je de contactgegevens.